TERVISLIK OLUKORD (COVID-19) LOE EDASI

30 aastat silmapaistvat innovatsiooni

Peugeot 9X8

30 aastat silmapaistvat innovatsiooni

Peugeot teekond 905-st hüperautoni 9X8

23.08.2021

Enam kui 210 aastat on Peugeot näinud ette muutusi inimeste harjumustes ja sillutanud teed uutele liikumislahendustele. Motosport on Peugeot’ jaoks olnud läbi aegade oluline koht, kus näidata oma innovatsioonivõimekust. 2021. aasta suve algul tõmmati kate uuelt Peugeot 9X8 hüperautolt, mida saab juba peagi näha võistlemas Le Mansi kestvussõidul.

Peugeot’ suur seiklus Le Mansi kestvussõidul algas varastel üheksakümnendatel. Peugeot naasis siis ametliku võistkonnana Sarthe’i rajale ja liitus World Sportscar meistrivõistluste sarjaga, mida teatakse ka kui kestvussõidu maailmameistrivõistluste sarja. Autoks oli 905 ja ees ootas ajalooline Le Mansi 24-tunni sõit.

Peugeot 905 tohutu edu

905
905

„Peugeot Sport Prototype“ arendusprogramm lükati käima 1988. aasta detsembris. 1990. aasta veebruaris avalikkuse ette toodud Peugeot 905 oli kui sõõm värsket õhku: uuenduslik ja visuaalselt puhta joonega. Auto aluseks oli süsinikkiust šassii, mis valmis koostöös Dassaultiga ning jõuallikaks 650 hj arendav 3,5-liitrine 40 klapiga V10 mootor, mis oli väga lähedal vormel 1 standarditele.

Peugeot ei varjanud sugugi, et eesmärk oli 905-ga legendaarne Le Mansi ööpäevasõit võita. 1992. aastal see ka saavutati – Peugeot võitis nii kestvussõidu maailmameistrivõistlused kui Le Mansi 24-tunni võidusõidu.

Peugeot meeskonna jaoks oli kogu 1992. aasta hooaeg suurepärane: jõuti Monzas 2. kohale,  Le Mansis 1. ja 3. kohale, Doningtonis 1. ja 2. kohale, Suzukas 1. ja 3. kohale, Magny-Coursis 1., 2. ja 5. kohale. Saavutati meistritiitel tootjate arvestuses.

905-te saatis tohutu edu aastatel 1990-1993, mil suudeti konkurentsi pakkuda kestvussõiduga pidevalt tegelevatele tootjatele nagu Porsche ja Jaguar ning samuti alal värskelt pead tõstvatele tootjatele nagu Toyota ja Mazda.  1993. aastal täitsid kolm Peugeot 905 autot Le Mansi ööpäevasõidu poodiumi, võites 1., 2. ja 3. koha.

2021: Peugeot 9X8 innovatsioon ja tehnilised väljakutsed

Peugeot 9X8

Pärast mudeleid 905 ja 908 (2007-2011) on Peugeot 9X8 võistlusautoga kestvussõitu võimsalt tagasi tulnud.

Kuulsate ja võidukate eelkäijate jälgedes viib 9X8 edasi Peugeot’ kestvussõidu traditsioone, mille lahutamatu osa on eristuvate ja kõrge sooritusvõimega võistlusautode loomine. Peugeot ühendab 9X8 võistlusautos sportlikkuse, tehnoloogilised teadmised, efektiivsuse ja stilistilise täiuslikkuse.

Nagu Peugeot 905 30 aastat varem, võtab ka tänavune 9X8 taas kasutusele brändi esteetilised teetähised: kiirust kehastav sale, voolujooneline ja elegantne auto. Esialgu jäävad silma esi- ja tagatulede valgussignatuurid kolme iseloomuliku lõvikäpa küünisega. Auto küljejoon on voolujooneline ja peeglid on šassiisse integreeritud nii, et näib, nagu nad ei tekitaks mingit õhutakistust. 

Tagaosas on suur difuuser, mida raamivad peenelt välja töötatud tagatuled. Silma torkab ka 9X8 kõige rabavam uuendus, mis joonib alla kogu auto innovatiivsuse: tagatiiba ei ole! „Me ei tahtnud tagatiiba,“ ütlesid insenerid ja disainerid.

Peugeot Sport insenerid ja brändi disainerid said inspiratsiooni uuest nii nimetatud Hypercar regulatsioonist, mis käib kestvussõidu uue tippklassi kohta. Kui teised tootjad on regulatsiooni rakendanud konservatiivsemal viisil, siis Peugeot’ võistkond eelistas riskida ja teha midagi täiesti teistsugust.

500 kW (680 hj) V6 kahe turbokompressoriga bensiinimootor käitab tagarattaid ja 200 kW (270 hj) elektriline mootor-generaator käitab esirattaid. Regulatsioon seab süsteemi toimimisele selged piirangud, mis lubavad hübriidautodele neljarattavedu, määrates esiratastele kantava energiahulga lävendi ning sätestades, et jõuallika keskmine koguvõimsus ei tohi olla suurem kui 550 kW (750 hj). 

Hübriidtehnoloogia on seega nii õnnistus, mis avab võimaluse neljarattaveoks, kui ka tohutu tehniline väljakutse, arvestades jõuallika keerukust. Selle kallal Peugeot töötabki. Bränd on pühendunud oma mudelirivi kiirendatud elektrifitseerimisele ja on valmis looma ambitsioonikaid tehnilisi arendusi. Lõpptulemusena peab 9X8 programm andma oma panuse Peugeot’ tulevastele elektrifitseeritud mudelitele.

9x8 numbrites

9x8

Mootor: PEUGEOT HYBRID4 500KW

Tagasild: 500 kW (680 hj) 2,6liitrine kahe turbokompressoriga 90° bensiinimootor + 7-käiguline järjestiklülitusega käigukast

Esisild: 200 kW (270 hj) elektriline mootor/generaator + käigukast

Akud: kõrge tihedusega, 900 volti (koostöös PEUGEOT SPORT, TotalEnergies / Saft) 

„9“ iseloomustab brändi võistlusautosid, nagu Peugeot 905 (1990-1993) ja 908 (2007-2011) – tootja kahte ikoonilist kestvussõidu võistlusautot. 

„X“ tähistab nelikvedu ja hübriidtehnoloogiaid, mida uues Peugeot’ hüperautos kasutatakse. Need omakorda laiendavad brändi elektrifitseerimise strateegiat võistlussporti.

9X8 loomise juures oli võtmetähtsusega koostöö Peugeot Sport inseneride ja Peugeot’ disainitiimi vahel.

Peugeot 508, mis alles hiljuti käis läbi sama inseneri- ja kujundustiimi kätest on Peugeot esimene mudel, mis kannab PEUGEOT SPORT ENGINEERED disainielemente. 

508 PEUGEOT SPORT ENGINEERED ja Peugeot 9X8 on osa Peugeot’ Neo-Performancestrateegiast, mille eesmärk on pakkuda puhast ja vastutustundlikku sooritust nii seeriaautode kui ka võistlusautode puhul.

Enam kui 210 aastat on Peugeot kinnitanud oma soovi hoida esikohta, tootes autosid, mis on varustatud hetke kõige uuenduslikuma tehnoloogiaga. Nende sõitvate laborite eesmärk pole võita ainult võidusõite vaid katsetada ka erinevaid tehnoloogiaid, mida saab edaspidi rakendada Peugeot´ seeriatootmisautodes.